11. elokuuta 2016

TBR -hyllyn top kymppi

Omistan nyt kaksi kirjahyllyä, joista toinen on omistettu pelkästään kirjoille joita en ole vielä lukenut. Mun onnekseni kyseisessä hyllyssä on täynnä tällä hetkellä vain kolme riviä, joten ehkä lukemattomien kirjojen tilanne ei oo niin paha? Lukemattomia kirjoja on näin nopeasti laskettuna about 100, joka on huomattavasti pienempi luku viime vuoteen verrattuna. Vuosi sitten mun päivät meni siihen että kiertelin samoja kirpputoreja päivistä toisiin ja ostin kaiken mikä oli halpaa ja kiinnosti edes vähän. Tein kyllä hyviäkin löytöjä, mutta kyllä sieltä tuli raahattua myös niitä mitkä ei kiinnosta enään pätkän vertaa. Oon kuitenkin päättänyt että mitään kirjaa en hävitä ennen kuin olen itse sen lukenut, ja pyrin ostamaan jatkossa vaan kirjoja mitkä oikeasti haluan. (Vaatii kyllä vielä harjoittelua)

Bongasin tämän postauksen toisesta kirjablogista, ja päätin tarttua tilaisuuteen ja tehdä tämän heti. Eli To be read -hyllyn top 10, eli kymmenen kirjaa joiden lukemista odotat eniten. En laita kirjoja mihinkään järjestykseen koska se nyt vaan ois aivan liian hankalaa.


Ransom Riggs - Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille
Niin monesti oon jo ottanut tämän kirjan hyllystä ja meinannut alkaa lukemaan. Jostain syystä en ikinä ole aukaissut näitä kansia, vaikka etsin tätä kissojen ja koirien kanssa ja olen halunnut lukea tämän vaikka kuinka kauan. Jotenkin tämä kirja vaan vaatii sellaisen tietyn fiiliksen, jota vielä ainakaan ei ole tullut. 



Tom Feiling - Kuinka kokaiini valloitti maailman
Tämän kirjan löysin Kirjakassi -kaupasta halvalla, joten ostin. Huumeet on aina kiinnostanut mua, ei käyttömielessä kylläkään, ja oon esimerkiksi jäsenenä YAD:issa jo kolmatta vuotta (ellen jo neljättä).  Katson dokumentteja aiheeseen liittyen, ja oon aina salaa hieman haaveillut tekeväni töitä tyyliin huumepoliisina tai ihan vaan auttaa ihmisiä päihdeongelmien kanssa. Muitakin huumekirjoja saa ehdotella jos tulee mieleen jotain! Oon lukenut lähinnä päiväkirjamaisia selviytymistarinoita, mutta ihan kaikki kiinnostaa. 


J. R. R. Tolkien - Taru sormusten herrasta
Kyllä. Näette oikein. Mä en ole lukenut LOTR -ia. Mua hävettää ihan myöntää tämä vääryys. Vaikka niin paljon rakastankin fantasiaa ja kaikkea siihen liittyvää, en vaan oo saanut aikaseksi. Enkä ole edes katsonut niitä elokuvia (koska periaate kirja ensin, sitten elokuva), vaikka nekin omistan. Aloitin joskus lukemaan tätä, ja tykkäsin oikeasti aika paljonkin - mutta silti se vaan jäi. Tämä painos sisältää kaikki kolme kirjaa, ja on ihan älyttömän painava ja muutenkin tosi iso opus, on tätä vaikea siis lukeakkin. Pyysin tätä joskus joululahjaksi, koska halusin juuri tämän painoksen - mutta jälkeen päin ajateltuna ihan erilliset kirjatkin olisi ollut kivoja. Tai edes helpommin luettavia.


Donna Tartt - Jumalat juhlivat öisin & Dan Brown - Da Vinci -koodi
Donna Tarttin tuotannosta oon kuullut vaan ja ainoastaan kehuja, joten täytyihän munkin saada itselleni jokin niistä kirjoista. Jumalat juhlivat öisin tuli vastaan kirpparilla kolmen euron hintaan, enkä meinannut raaskia ostaa sitä koska olin tottunut niihin kirppiskirjoihin jotka maksaa euron tai alle, mutta onnekseni en löytänyt mitään muuta joten sijoitin rahani tähän. Oon jopa luvannut itselleni  lukevani tämän tän vuoden puolella, mutta saa nähdä miten käy. Da Vinci -koodi, kaipa sekin kohta jokin klassikko on, kiehtoo jollain tavalla tosi paljon. Tästä on kuultuna niin hyvää kuin huonoakin, ja tämäkin oikeastaan pakko-lukea-kirja. 


Dmitri Gluhovski - Metro 2033
Metro -kirjat sain kaveriltani lahjaksi jo aikapäiviä sitten, ja siellä ne edelleen on - luettavien joukossa. Tätäkin aloin lukemaan (ja pidin), mutta kyseinen kirja vaati niin paljon keskittymistä ja sitä kartan seuraamista (tosin jotku on sanonut ettei karttaa välttämättä edes tarvitse), ja sillä hetkellä halusin lukea jotain kevyttä. Dmitrin tuotannosta ainoastaan hyvää palautetta kuultuna, joten eipä tämäkään paska voi olla. Odotan innolla. 


Stieg Larsson - Millennium -trilogia
Ja jälleen yksi trilogia jonka aloitin ja lopetin yhtä nopeasti. Luin ekaa osaa kaksi kertaa, molemmilla kerroilla olin jo puoliksi unessa joten ekat 50 sivua luettuani totesin etten muista yhtään mitään, ja päätin nakata tän hetkeksi taas ylähyllylle. Kirjan selät on kulahtaneet, joten siitäkin voi jo päätellä näiden olevan peräisin kirpparilta. Kehuttu trilogia, jonka varmasti aijon lukea heti kun oikea fiilis iskee kohdalle. 


C. S. Lewis - Narnian tarinat
Klassikko. Joskus aikoinaan ala-asteella piti lukea joku näistä kirjoista, ja tykkäsin silloin siitä todella paljon. Taisin muistaakseni lukea Velhon & leijonan. Vaikka Narnian tarinat on suunnattu ehkä hieman nuoremmille, on se silti mun mielestä kirja jonka voi lukea ihan kuka tahansa. Tää kuuluu kans sarjaan "pakko lukea". Tässä painoksessa kaikki seitsemän löytyy samoista kansista, ja ne on kasattu kronologiseen järjestykseen joka helpottaa siis lukemista.


Leo Tolstoi - Anna Karenina & Paulo Coelho - Alkemisti
Klassikoita, klassikoita. Anna Kareninan lukemista oon tuumaillut ja miettinyt ihan ikuisuuden, mutta sivumäärän vuoksi sekin on jäänyt vaan pölyttymään hyllylle. Maksoin tästä vaan euron, joten en voinut olla ostamatta tätä kun sen kirppikseltä kerran bongasin. Alkemistikin maksoi vaan euron, ja koska tätä on kehuttu niin paljon, pääsi se siitä syystä top kympin joukkoon. Kyseinen painos on joku juhlavuosi -edition, jota oli älyttömän vaikea kuvata noiden kultaisten valoa heijastavien kohtien takia, joten never again. 

2 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoisia kirjoja! Pitäpä itsekkin kokeilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa jos löytyi edes yksi mielenkiintoinen luettava! :-)

      Poista